august 11, 2012

Steder at besøge i UK

Der er ikke længe til.
Festival of Quilts i Birmingham (UK) løber af stabelen den 16-19. august og der er efterhånden rigtig mange danske og skandinaviske quiltere, der har fundet ud af, at det er en usædvanlig god mulighed for at se hvad der rører sig ude i den internationale quilteverden.

Der er meget andet at se når man nu alligevel har taget turen, og det tager hverken lang tid eller koster mange penge at bevæge sig udenfor Birmingham området.

I 2010 tog jeg turen og jeg blev ikke skuffet.
Jeg fløj superbilligt til London og nød nogle dage med bl.a. at besøge nogle stofforretninger (surprise!) og derefter tog jeg med National Express Coaches til Birmingham. Bestiller man sin busbillet online i god tid kan den fås for 5£. Ret billigt for en behagelig tur fra London til Birmingham - og så får man set noget af landskabet;-)

Som by må jeg indrømme at Birmingham var meget kedelig, så da jeg var blevet mæt af udstillingen i NEC, tog jeg videre med bus til Bristol, hvor jeg boede på et skønt hostel lige ud til en af havnekanalerne.
Og fra Bristol er der ikke langt til Bath... 20 min i lokaltoget - og så er man i en helt anden verden.
Bath er en velbevaret middelalderby og har en helt egen stemning med centrum omkring den store katedral og hele det skønne Cotswold område lige udenfor.



Katedralen i Bath med Turistinformationen placeret nederst til højre. Jeg har ALDRIG mødt så søde og flinke turistinformationsfolk før. De fixede en dagstur Cotswold rundt dagen efter og alt klappede!

Hvis man tar' en bybus i Bath, står af ved endestationen og går en lille fin tur gennem et typisk engelsk landskab så kan man ende her:




The American Museum har udover en rigtig flot samling af 'americana' - dvs effekter fra hele den amerikanske historie, lige fra nybyggeres køkkenredskaber til våben, dukkevogne og klædedragter - en helt fantastisk samling af gamle amerikanske quilts. Og hvis man er Kaffe Fassett fan og kigger godt efter, så kan man her finde nogle af de quilts der har inspireret ham.
Spis godt i Orangeri Caféen - her er naturligvis alt i the og kager og lækre små frokostretter og hvis vejret er godt kan man sidde på ovenviste terrasse med fantastisk udsigt over landskabet, hvor floden Avon løber igennem. I butikken kan man finde denne bog, som jeg tog med hjem - masser af inspiration! 



En dag i Bath er ikke nok.
Jeg havde booket en dagstur Cotswold rundt - vi var 6 turister med en herlig sjov og lokalkendt chauffør i en lille bus - og vi kom rundt ad små veje og gennem helt utrolige små byer - med masser af stop og mulighed for at kigge på de meget gamle huse, som stadig beboes. En frokost på Englands ældste kro blev det også til:-)


Ren idyl. Og det her er en af de større veje;-)

En 80-års fødselsdag bliver fejret med en lille tur rundt i nabolaget - humøret bag i vognen var højt!!!
Som de dog kunne synge!



Man tror jo det er løgn - men her bor stadig folk i de bittesmå skæve, uisolerede og fredede huse fra 16-hundredtallet.
Til gengæld er det ikke løgn at der er en del japanske turister - ham her ville så gerne med på fotoet.




Helt fantastisk smukke landsbyer - man kan ikke lade være med at tænke på krimiserien om Barnaby!

I Tetbury - midt i Cotswold - ligger denne lille forretning. En af kronprins Charles' 3 forretninger, der bl.a. sælger økologiske produkter fra hans landbrugsvirksomhed. Er man heldig kan man komme ind og se hans have der - ventelisten var omkring 6 måneder da jeg hørte om det på turen, så man skal være i god tid.


Prins Charles' butik i Tetbury


 Der var mange lækre ting men jeg kunne lige få plads til lidt lækkert sennep i tasken. Det var GODT!

Jeg kan kun anbefale at ta' et par ekstra dage når man nu alligevel er i Birmingham. Med lidt planlægning hjemmefra kan det gøres nemt og billigt og et besøg i Bath og på det Amerikanske Museum er en supergod oplevelse :-)
Næste gang jeg kommer til Bath skal jeg naturligvis bade i den berømte spa og besøge Jane Austen Centeret. Lidt kultur kan man vel godt klemme ind:-)

10 kommentarer:

Unknown sagde ...

Sikke en tur. Flotte billeder.
Du frister :) men det må vente til til næste år.
God weekend og tak for "turen"
Kirsten
PS Tak fordi du endelig skrev på DANSK :)

Deborah sagde ...

Yikes. I can't find the translator....but pictures speak a thousand words and yours are beautiful!

mammafairy sagde ...

Next time you are coming to that festival, head North after. There are stunning things up here too!

Rosa sagde ...

Kirsten - tak for din kommentar:-) Jeg kan desværre ikke svare dig via mailen, som jeg gør med alle de andre der kommenterer, da du er no-reply blogger(du har ikke tilknyttet en email adresse til din blog) så jeg svarer dig her:
Jeg har rigtig mange danske læsere men endnu flere engelsk talende og da jeg har en masse aktiviteter på Flickr, hvor jeg er med i mange forskellige grupper, og da jeg har mange amerikanske og engelske (personlige) kontakter, så er engelsk det mest oplagte valg for mig at skrive på.
Jeg har også i evigheder forsøgt at installere en oversættelses funktion på bloggen, men det er helt umuligt og håbløst. Der er en eller anden fejl som jeg ikke er i stand til at løse. Jeg har ovenikøbet haft en rigtig IT-nørd til at fixe det, men uden held.

Jeg skrev en overgang på begge sprog, men det er temmeligt tidskrævende. Jeg skriver dog en del blogindlæg som kladder først - dels så jeg har indlæg at poste i de perioder jeg ikke har noget at vise og dels fordi det går ret langsomt at oploade, croppe og lægge fotos ind - min pc er gammel og det tar' en frygtelig tid.

Men - jeg vil gerne prøve igen at skrive i det mindste en lille smule på dansk i fremtiden:-)

Rosa sagde ...

Deborah - I'm so sorry, but it is impossible for me to install a translator to my blog.
I've tried for ages but no luck. There is some kind of fault here - I even had a 'nerd' come over to fix it but no luck.
Its really annoying but I don't know what to do about it :-((

Fabraholic sagde ...

Är du pa väg dit igen detta ar? För mig blir det ingen resa nu, men kanske nästa ar. Tack för alla tipps!

Annelise Pedersen sagde ...

Sikke spændende landskaber og fantastiske billeder! Må man godt være bare en lille smule misundelig?

Wendy sagde ...

Arghhh,. I seem to have lost the ability to read English! ;0)

However, I recognise these photos - the first one is one of the University of Bristol Buildings, at the top of Park Street. The second one is the Arnos Vale Hotel where I also stay when visiting my brother and nephew in Bristol, and the village, I think, is Bradford on Avon? Are you in England??

Nicky sagde ...

Recognise some of those places Rosa! Does this mean you were at the quilt Festival? Never yet got to the American Quilt Museum near Bath! Love the Cotswolds though! What a gadabout you have been!

Miriam sagde ...

Beautiful photographs!