maj 25, 2012

Impressions from NQT - and lobster salad..

Det var godt at komme ud 'af røret' og endelig komme afsted til min allerførste danske quilteudstilling. Nu var det ganske vist den helt store nordiske udstilling NQT 2012 i Aalborg og som sådan ikke kun dansk, men hvis ikke dén udstilling, hvilken så?
Det var på en måde en helt anden - og bedre - oplevelse end jeg havde regnet med - der var meget fine lokaler med god plads bortset fra selve pladsen inde i butikkerne - altså de, der havde plads til at folk kunne gå en lille runde og se på sagerne.
Jeg er bestemt ikke glad for at blive skubbet og mast og i et enkelt tilfælde blev jeg nærmest kostet ud af butikken af en meget svær (som i 'jeg trænger til at tabe mig 50 kilo og jeg trænger til at komme på genopdragelsesskole'!) og dedikeret dansk quilterdame, som havde sin lige så svære, uopdragne og dedikerede quilterdatter med. Høhø... jeg har nu heller aldrig købt den der med, at alle quiltere skulle være en helt speciel hyggelig, venlig, sød og velopdragen race *lol*
Nuvel - jeg tog ikke skade og købte bare mine 'nødvendigheder' i en anden butik;-)

Selve udstillingslokalet var rigtigt fint. Masser af luft mellem de ophængte quilts og så havde jeg supergodt selskab - jeg mødte nemlig en af mine blogvenner - Grete fra Norge - som er alt det man kan drømme om, når man som jeg rejser alene på udstillinger: Supersød, ligefrem, interesseret og interessant at tale med. Det var så dejligt at møde dig Grete *vinker til dig* - tak for kaffe og herlig snak!!

Mit indtryk af selve udstillingen er, at der bliver lavet rigtig mange ting med 3-dimentionelle effekter.
Tyl bliver fx brugt (alt for) meget og det er ikke godt hvis quilten minder mere om mormors røvballegardiner eller kusinens balletskørt;-) Jeg så en (1) quilt, hvor tyl var brugt på en måde, så jeg ikke kunne 'genkende' det eller fik truende gardintraumer fra barndommen;-)
Stoflighed, texture og en hel del humor var der meget af. Jeg havde faktisk forventet at se en hel del traditionelle quilts syet i temmelig 'grimme/gammeldags' stoffer (jeg VED det - jeg er fuld af fordomme om de danske/nordiske quilteres manglende interesse i 'modern quiltning' og 'modern fabrics'!!!) og selv om der var få - og relativt små - quilts af den slags jeg vil kalde 'modern' - så var der et flot udvalg af især vægtæpper (som jeg altså har en prik med....uha), som viste stor fantasi og håndværksmæssig kunnen. At nogle af dem faktisk var virkelig humoristiske og fik mig til at grine var en dejlig overraskelse:-)

Jeg fik sørme også købt noget... sakse, opsprætter (med tykt skaft til gigtfingrene) og tråd var på listen - resten, alle stofferne var godbidder til virkelig gode priser:-)

My purchase at the exhibition. I saved a lot! 

Jeg er helt vild med de ternede skjortestoffer, som skal bruges til et stort projekt senere!

Great selection in plaids - to be used in an upcoming project

Fra Aalborg gik turen videre nordpå og efter en del 'uheld' - bl.a en meget, meget lang bustur (Limfjordsbroen er under reparation og der går ingen tog) og en færge, som spiddede en kaj i Frederikshavn...

Damaged ferry - but I got there!

... så nåede jeg endelig til Læsø hvor jeg havde nogle superdejlige dage med familien.

The best view in the world!!!

Og ingen besøg på Læsø uden jomfruhummer. Den er sikker hver gang og jeg elsker det!


Lobster salad made by my SIL - served on the terrace - great weather on Læsø! 

Skøn tur!!

4 kommentarer:

Fabraholic sagde ...

Vad tänker du laga av tygerna?
Salladen ser god ut:-)

Rosa sagde ...

Jeg skal i gang med at lave nogle mindequilts. Min lillebror døde for ca 9 uger siden og en hel del af hans skjorter er på vej til mig. Jeg er ikke sikker på der er nok variation, så jeg håber de indkøbte stoffer kan bruges. Jeg glæder mig meget til at lave de quilts og ikke mindst til at gi' min brors familie varme og dejlige quilts, der minder dem om ham:-)

Salaten var super! Min svigerinde er god til at lave lækre retter:-)

Bente-I like to QuiltBlog sagde ...

-dejligt at du havde saadan en god tur, fine souveniers!
god pinse
kh
Bente

Wendy sagde ...

I love the fact that you call your purchases "savings"!! I do that too...