september 09, 2008

Dear Jane

De seneste dage har jeg været optaget af et nyt projekt:


At designe og sy min egen "Dear Jane" - en kopi af en amerikansk quilt, lavet af Jane A. Stickle og færdiggjort i 1863. Quilten kan i øjeblikket ses på The Bennington Museum, Vermont (USA).





Quilten betragtes af mange som "Quiltningens Moder" og nok ikke uden grund - den består af 225 forskellige mønsterblokke af forskellig sværhedsgrad og 225 forskellige stofmønstre. Noget af en hapser!



Jeg har ikke quiltet så længe - knapt 2 år - men der er masser af udfordringer i denne quilt. Dels lette blokke, som kan sys hurtigt og dels de svære med kurver og applikationer. Herudover skal hele quilten sys i hånden, noget jeg normalt ikke gør - men her er der mulighed for at tage de relativt små blokke med sig og sy lidt fx i forbindelse med en togtur, lidt ventetid osv. Jeg har valgt at lave hver blok 5" x 5" , hvad der svarer til ca. 12 x 12 cm - dette er, så vidt jeg har forstået, en lille smule større end originalens mål.


Jeg har planlagt at begynde med et par af de nemme blokke - de viste eksempler er fra denne blog, hvor Sharon Mastbrook har lavet en helt utrolig god og flot samling af de forskellige blokke.




Ud fra disse fotos af Sharon's blokke, laver jeg selv mine mønstre. Der findes ganske vist en bog og en cd, hvor hele quilten er gennemanalyseret og mønstrene klar til udprintning, men da jeg elsker at regne den ud, så gør jeg det selv :o))

Stort projekt - masser at lære - og nok arbejde (og fornøjelse!) til et par år.


Rosa

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Nice to visit in your site. Have a great day and Greeting's from Jakarta, Indonesia !

Rosa sagde ...

Thank you for your comment. I hope you liked it.

Please visit again - any time!