marts 11, 2012

Easy preparation for practicing shading

Found in charity shops

Det er godt at ha' et lager. Der er ikke noget værre end blive overfaldet af en ubændig lyst til at lave noget bestemt og så mangler man en hel masse materialer. Uf!
Jeg har en masse broderigarn, som jeg i tidens løb har købt i forskellige genbrugsbutikker, dels som ufærdige kits, dels fra 'alt-muligt-poser'. Det er rørende billigt og rent farvemæssigt har jeg et pænt udvalg. Det var faktisk ikke så svært at finde farver, der matchede de farver, som anbefales i bogen Needle Painting Embroidery af Trish Burr, som er den bog jeg har fundet små broderimønstre i.

Jeg øver mig jævnligt i forskellige broderisting og det sidste er 'shading', også kaldet 'long stitch, short stitch'. Hvad det hedder på dansk har jeg ikke checket - alle mine bøger er på engelsk, så jeg kan faktisk de engelske betegnelser bedre end de danske. Hvilket er ret tamt, faktisk:-(


It's important to have a stash. There is nothing more frustrating than feeling the urge to make something and then you don't have the materials.
I've bought a lot of DMC embroidery yarn from different charity shops - it is very cheap and colorwise I have a very nice selection. Perfect for practicing - and then I can splurge when I get to the 'serious' stuff:-)
I practice a lot of different embroidery stitches and just now it is 'shading'.
On a piece of old fine woven linen I've drawn different motifs from the book
Needle Painting Embroidery by Trish Burr. 




Først kopierer jeg mønstret fra bogen over på helt almindeligt smørrebrødspapir med en blyant. Superlet. Derefter tapes det op på et vindue. Ovenfor har jeg tegnet forskellige små blomster op fra bogen.

I first copy the patterns from the book with a pencil to see-through paper and then tape this to a window. Very easy!


Så placerer jeg hørstykket ovenpå papiret og taper det ret godt fast til vinduet. Nu er det optegnede mønster tydeligt og så kan jeg følge og overføre mønstret og linjerne med en blyant eller fin tusch til hørlærredet.

Det er en hurtigt proces - det tager ca. max 15 minutter og så er man klar til at gå i gang med det sjove, nemlig at brodere. Samtidig ka' man være heldig at lysten til at pudse køkkenvinduet overmander en - og den slags lyster griber jeg med det samme. Hvem ved hvornår den kommer igen *lol*

Then I place my piece of linen on top of the paper with tape and transfer the paper patterns to the linen with a pencil or fine marker.
It's quick - takes about 15 minutes and you are ready to begin the fun stuff - embroidering.
And maybe you are lucky that the urge to clean the window overwhelms you - I grab such urges quickly as I never know when they'll turn up again *lol*

Ingen kommentarer: