marts 01, 2012

UFO no. 3 - Give Away

Read about this give away here and please come back and give me some good advice;-)
You can win secret, but very nice prizes for your good ideas!

Læs om denne give away her og kom tilbage og gi' mig gode råd:-)
Husk, at du kan vinde hemmelige men meget fine gaver for dine gode idéer!



I began Ufo no. 3 some years ago when I spent four weeks at a rehabilitaton center. This photo is from my lovely room there,- it was a happy and good time so good memories are sewn into this top from the very start:-)
Oh... see the white paperbag? Contains cable knitted socks. Are they finished? You have one - and only one guess.  Sigh..

Ufo no. 3 blev påbegyndt da jeg tilbragte fire uger på et genoptræningscenter for et par år siden. Fotoet ovenover er fra mit dejlige værelse der og det var en god og dejlig tid, så der er syet gode minder og oplevelser ind i quilttoppen helt fra begyndelsen:-)
Øhh.. kan du se den hvide papirspose? Den indeholder kabelstrikkede sokker. Er de færdige? Du har kun et gæt.... suk..



Hand pieced big hexagons made with fabric from the stash
Håndsyede store hexagoner med stof fra lager.

  
The corners are all aligned
Alle kanter er syet, så de er helt lige


Detail


Fabrics a mix of Kaffe Fassett, batiks and 'modern'


This top is actually ready to be basted and quilted.
BUT: I think it is too small. Being hand pieced I would hate to finish it and constantly be annoyed about the too small size.

I need to enlarge this with borders - but what color? I do not have enough of any of the fabrics used left to make a border AND I think it would look good with a solid to frame it. But not to boring, right?
Would it look good with a dark/black solid border that maybe could be applikeéd with some of the used fabrics in the top? Or is a dark border too 'hard'?
Or should I go with like an orange/purple solid and enhance the border with some fancy quilting in a contrasting thread?
Ideas are welcome - fancy ideas more so. I'm adventurous here;-)


Denne top er faktisk helt færdig og klar til montering og quiltning.
MEN - den er for lille. Og da jeg har håndsyet den vil jeg hade at gøre den færdig og vide at jeg vil ærgre mig hele tiden over at den egentlig er for lille.

Der skal relativt brede kanter på.
Men farven??? Jeg har ikke nok til kanter af de overskydende rester. Jeg tænker på en ensfarvet kant som måske kunne blive applikeret med de overskydende rester fra toppen. Ville det se godt ud med fx en mørk/sort kant med applikationer? Eller er det for hård en farve?
Eller skal jeg bruge en ensfarvet orange/purple og quilte i en kontrastfarve? 
Gode ideer er velkomne - og meget gerne utraditionelle - jeg er eventyrlysten her;-)


Giv et bud!



12 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej.
Jeg ville vælge en lilla eller orange, der passer i stofferne. Derpå kunne du sætte grønne applikationer :)
Først tænkte jeg grøn, men den er for dominerende i min verden.
Glæder mig til at se det færdige resultat.
Mange hilsner
Kirsten
Blog: Knude på tråden :)

Helle sagde ...

Åh hvor er den smuk....skønne dejlige farver - og faktisk er jeg selv i gang med een magen til, blot i glade batikker :-) Jeg ville da helt klart vælge en farve til borten der matcher resten af quilten....en mørk tone ville absolut være at foretrække. Resterne af de forskellige stoffer brugt i quilten syntes jeg du skal sy sammen og bruge som lukkekanter..det kunne se dejligt frækt ud. Mht. quiltningen...det ser altid godt ud at quilte hexagons på den ensfarvde bort...de kunne sagtens være quiltet i forskellige trådfarver - farver som findes i quilten...og selven quilten også quilte i 6 kanten. Rigtig god fornøjel..dette tæppe glæder jeg mig meget til at se færdigt..er så flot....
Og..kan du så få de kabelstrømper færdige :-)

patch 9 sagde ...

Så vidt jeg kan de, så kan du sy kanter på, på maskine.
Har du nok stof til at lave en kant, med strimler evt. i forskellig bredde, til at sætte ind i en flerdelt kant, rækken kan laves ved at sy alle de strimler sammen du har, sæt evt. nogle stoffer i, som passer, men ikke er med i tæppet,(det er der ingen, der ser. Skære de sammensyede strimler, så kanten kan blive minimum 3 cm. Sy en brun (enten ensfarvet eller lidt flammet) kant, på 2 cm. mellem selve tæppet og strimmelkanten( ikke sort, det kan blive for hårdt. En kant mere, som på 10 - 12 cm, med et flot quiltemønster, selve tæppet ville jeg lave free motion quilting, den der hedder stippling, med en multifarvet tråd. Stippling, er snirklede linier og kan også tegnes på og håndquiltes.
Lidt svært at forklare, men sjovt at prøve. Håber det er forståelig, det jeg mener.
Hilsen Esther

Rosa sagde ...

Jeg er fluks stået på hovedet i æsken for at se hvor mange rester jeg egentlig har og det ser fint ud.
Esther's forklaring er helt fin:-)
Den smalle ensfarvede kant mellem quilt og den brede kant lyder genial. Så kommer der en 'ramme' rundt om.
Bred kant lavet som en række af lange forskellige strimler ved siden af hinanden... det skal jeg lige ha' vendt engang i øverste etage - den kan jo laves ret bred med nye og fremmede stoffer i - god ide!

Annelise Pedersen sagde ...

Jeg ville vælge en ensfarvet orange (den farve som stoffet med "prikkerne".
Så kunne du lave en lukkekant,hvor du syr alle de tiloversblevne rester fra sekskanterne sammen til strimler (hvis du da har nogle).
Hvis ikke, ville jeg nok prøve på at finde et stykke Fasset-stof, der matcher sekskanterne, hvis det kan lade sig gøre at finde det.
Jeg synes, sort bliver alt for hårdt til de farveglade stoffer, du har brugt.

Bente-I like to QuiltBlog sagde ...

Hej Rosa,
for det første er quilten kanon flot og måske synes du om den her kanteløsning http://iliketoquiltblog.blogspot.com/2012/01/color-crystal-quilt.html
Free motion quilting er sikekrt en godt ide. Er du med i FMQ-Challengeren? (Button i min sidebar)Har lige printet denne månedes challenger, rigtig god, også til dit projekt.
Glæder mig til i morgen, det er rigtigt sjovt :o)
kh
Bente

Grete sagde ...

Ennå en flott UFO!
Jeg ville garantert ikke bruke sort farge, jeg synes det blir alt for hard kontrast til alle de mer sarte fargene du har brukt. Jeg ville valgt en grønn og en rødlilla ramme. Så ville jeg brukt restene til en ramme mellom de to, eller f.eks. i hjørnene dersom du ikke har nok. Til lukkekanten ville jeg brukt et stoff, eventuelt flere, som har flest mulig av fargene fra hexagonene i seg.
Jeg ville valgt frihåndsquilting- "puslespillmønster" med ganske store bevegelser og valgt en flerfarget tråd i rød-orange-rødlilla.

Fru Olsen sagde ...

Jeg ville tage tæppet med til en butik og finde en rimelig ensfarvet og stærk (ikke helt ensfarvet) til en kant og så ville jeg af de rester jeg har lave en yderste kant.
Pøj pøj fra Mette
http://framettesunivers.blogspot.com/

lone nygaard sagde ...

Hej Rosa.
Hvor er du flittig - og til dette tæppe ville jeg vælge en meget lys (råhvid eller sart gul) kant - midt i denne ville jeg sætte 1 eller 2 smalle kanter i samme stof som du vil bruge til lukkekant. Glæder mig til at se hvad du beslutter. Quilteglade hilsner fra Lone Nygaard

Bits of Stitching! sagde ...

Maybe a border on the lightest color on the fabric you used for the hexagons could be nice or perhaps the same idea but with applique hexagons centered along the border or even a patchwork border in the lightest colors... just a few ideas!

Wendy sagde ...

HOw about a series of thinnish borders? First yellow, the red, then pink, then purples, all in solids. You could then hand quilt inside each border in a contasting colour.

Anonym sagde ...

Jeg ville nok lave en grøn kant ca 10 cm rundt om selve toppen og derefter en smallere stribet kant af dine rester så igen den grøn kant blot smal og en orange lukkekant.

Ville nok quilte det som ligner puslespils linier me en multifarvet tråd .

En flot quilt i skønne farver.

Mange hilsner
Lone